לקחת את כשרון הציור של הילד/ה צעד אחד קדימה

קרדיט: FREEPIK

מרבית הילדים בגילאים השונים אוהבים לצייר וליצור להנאתם, אם במסגרת הלימודית או אם בשעות הפנאי, זאת כחלק מתהליך התפתחותי טבעי של רכישת כלים ומיומנויות יצירה. עם זאת, במקרים רבים ניתן כבר בשלבי הילדות המוקדמים, לרוב בשנים הראשונות של בית הספר היסודי, לזהות אם קיימת תשוקה יוצאת דופן וכישרון מיוחד הטמון בילדים מסוימים ומומלץ לנסות לעודד ולפתח אותו. איך עושים זאת בדיוק? להלן חמישה טיפים חשובים בנושא:

כיצד ניתן להעצים ולעודד ילדים מוכשרים ובעלי אהבה לציור?

  1. ראשית, חוסר בשיפוטיות ופירגון – ילדים צעירים נוטים לצייר מתוך עולם הדמיון, הם מעניקים פרשנות משלהם לאירועים ולמראות מזדמנים, עוטפים בגוונים שונים אלמנטים מוכרים ולמעשה מספרים סיפור באמצעות הציור. הציורים הללו, בעיקר בגיל הצעיר יותר, לא יהיו כמובן "ברמה של וואן גוך" ובמקרים רבים אף יהיו מנוגדים לתפיסה כזו או אחרת של המבוגרים סביבם, אך תמיד חשוב לפרגן לילד/ה על הדמיון, המאמץ והיצירה, לא לשפוט אותו בשום צורה ולא לנסות בשום שלב לקבע את גבולות הדמיון שלו (לדוגמא: "אבל בית הוא מרובע עם גג משולש ואינו עגול…" או "למה לילד בציור אין אוזניים?" אלו הערות שגורמות לילדים לנסות ולהתאים את עצמם לציפיות ומגבילות את היצירתיות הטבעית).
  2. שנית כמובן, ציוד מתאים – מכחולים, דפים, עפרונות צבעוניים, צבעי מים וגואש כל אלה אינם מייצרים את המוזה, אולם מסייעים בהחלט כאשר היא מגיעה. רצוי לייצר לילד/ה "סביבת עבודה" מותאמת ומאובזרת בבית שתכלול כלים וציוד מתאים לציור בהתאם לגילו ולהעדפותיו, החל מדפי ציור בגדלים שונים, כן ציור, צבעים וחומרי צביעה לילדים דוגמת צבעי שמן, צבעים אקריליים, צבעי עיפרון ואחרים. חשוב ללמד את הילד/ה כיצד לארגן ולשמר את סביבת העבודה, כיצד לייבש ציורים ולשמור אותם באוגדניות מסודרות וכמובן לשמור על סדר וניקיון כללי ככל שניתן.
  3. מטלות ציור – כאשר הילד/ה מגלים כישרון, בכל תחום שהוא, מומלץ לנסות ולהעצים אותם באמצעות יצירת סיטואציות בהן הכישרון שלהם מהווה כלי ומביא תועלת להם ולסביבתם. בין היתר ניתן לבקש מהם לצייר ציור לתלייה וקישוט של הבית, כמתנה לסבא ולסבתא או לעטר ולעצב כרטיסי ברכה משפחתיים לחגים ולימי הולדת ועוד. ניתן גם לגייס את בית הספר ולהפוך את הילד/ה לאחראיים על קישוט הכיתה, הכנת שלטים, ציורים וקישוטים לטקסים שונים וכדומה. כאשר הילד/ה יחושו כי הם מביאים תועלת ומוערך הדבר יעצים את תשוקתם והנאתם מהעשייה.
  4. טכניקות ציור – לילדים מעט בוגרים יותר, אשר מראים אהבה אמיתית לציור ובעיקר התמדה, כדאי לשלב גם כלי העשרה נוספים שיעניקו ידע מקצועי והיכרות עם טכניקות ציור שונות. בשלב הראשוני ניתן למצוא ברשת סרטונים רבים המפרטים ומראים כיצד למצל טכניקות ציור שונות לצרכי שיפור והתקדמות, וניתן כמובן במקביל לשלב גם הדרכה מקצועית באמצעות חוגי ציור ומדריכים מנוסים לציור.
  5. גרפיקה ממוחשבת – הכישרון לציור ולאומנות הוא מבורך, וכן יש לו גם מקום בעולם שהופך עם השנים ליותר ויותר דיגיטלי, בשילוב הכלים המתאימים. חשוב לאפשר לילד/ה את הציור החופשי והחיבור לחומרים, אולם גם לסייע לו להכיר את הכלים הדיגיטליים למיצוי הכישרון הקיים, כמו גם את האפשרויות הרבות הטמונות בעולם הגרפיקה והעיצוב הממוחשב של ימנו. 
0/5 (0 Reviews)

עוד כתבות מעניינות:

דפי צביעה דיסני

דפי צביעה דיסני

פוסט זה חוקר את העולם המרתק של דפי צביעה של דיסני, דרך מענגת להפעיל את הדמיון והיצירתיות של ילדים. הפוסט דן ביתרונות החינוכיים שלהם, במגוון

קראו עוד »
דפי צביעה לבנים

דפי צביעה לבנים

דפי צביעה לבנים אולי נראים פשוטים ולא מעניינים במבט ראשון, אבל יש בהם עולם של הזדמנויות ליצירתיות ולמידה. פוסט זה בבלוג חוקר את היתרונות החינוכיים,

קראו עוד »